Wydział dla społeczności

Image
Wydział dla społeczności
Treść (rozbudowana)
GUST (Generative Urban Small Turbine)

Image
GUST

GUST (Generative Urban Small Turbine) to projekt studencki uruchomiony w październiku 2015. Projekt realizowany jest przez członków Studenckiego Koła Naukowego Energetyków (SKNE) znajdującego się przy Instytucie Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej. Skupia on studentów Politechniki Łódzkiej z Wydziału Mechanicznego, WEEiA, WZiIP, WFTiMS oraz International Faculty of Engineering. Połączyła ich idea pracy nad bieżącym, realnym problemem dotyczącym energii wiatrowej, jak również chęć rozwoju własnych umiejętności inżynierskich i zdobycia praktycznego doświadczenia. Działalność studentów w projekcie obejmuje badania i projektowanie turbin wiatrowych dla obszarów miejskich i podmiejskich. W kontekście wysokiego zapotrzebowania na odnawialne źródła energii, korzyści płynące z eksploatacji energii wiatrowej (zarówno w rozwiązaniach współpracujących z siecią jak i off-grid) stanowią o jej potencjale rozwoju. Ambicją studentów zespołu GUST jest zaproponowanie rozwiązań technicznych pozwalających na pełniejsze wykorzystanie tego źródła energii, jak również szeroko pojęta popularyzacja wiedzy z zakresu energetyki odnawialnej.

Image
GUST

Projekt ma za zadanie promować pozyskiwanie energii odnawialnej z wiatru na potrzeby indywidualnych użytkowników (prosumentów). W tym celu został zaprojektowany i skonstruowany prototyp przydomowej turbiny wiatrowej. Ma on za zadanie pokryć przynajmniej częściowo codzienne zapotrzebowanie gospodarstwa domowego na energię elektryczną, jak również przyczynić się do redukcji kosztów i zwiększenia oszczędności. Użycie małej, przydomowej turbiny wiatrowej zaprojektowanej i skonstruowanej przez zespół GUST zredukuje wciąż rosnące koszty związane z zakupem energii elektrycznej od dostawców. Ponadto przyczyni się do ograniczenia zużycia prądu z centralnej sieci, co pośrednio wpłynie na ograniczenie spalania nie ekologicznych paliw kopalnych w elektrowniach. Dzięki zastosowaniu przydomowych turbin wiatrowych, indywidualni konsumenci będą mniej zależni od centralnej sieci poprzez produkcję energii z wiatru na własny użytek. Myśląc długofalowo, dzięki popularyzacji zastosowania przydomowych turbin wiatrowych na szeroką skalę, uda się ostatecznie odejść od zużycia paliw czy węgla, mających negatywny wpływ na środowisko naturalne. Zespół szczególną wagę przykłada do projektowania turbiny w zrównoważony sposób - tak aby była ona jak najbardziej opłacalna oraz łatwa w obsłudze dla potencjalnych użytkowników. W tym celu konstrukcja posiada maksymalnie prostą i modularną budowę. Ponadto wzięto pod uwagę wykorzystanie nowoczesnych technik wytwarzania, takich jak np. druk 3D. Zespół GUST jest w stanie drukować samemu nawet duże elementy przydomowej turbiny wiatrowej na drukarce 3D – M300 dzięki wsparciu firmy Zortax.

Praca nad projektem pozwala rozwijać umiejętności, zgłębiać wiedzę, a także nabywać doświadczenia w sekcjach: aerodynamiki, mechaniki, automatyki i elektroenergetyki oraz PR i administracji.   Projekt GUST od 5 lat bierze udział w konkursie International Small Wind Turbine Contest w Holandii rywalizując z zespołami z całego świata. Celem konkursu jest przygotowanie przez zespół studentów projektu małej turbiny wiatrowej spełniającej szereg wymagań postawionych przez organizatorów. W latach 2016-2018 zespół trzykrotnie zajął pierwsze miejsce we wcześniej wspomnianym konkursie, a w roku 2019 otrzymał III miejsce. W 2020 roku z powodu wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 w ramach konkursu odbyło się sympozjum online, w którym zespół GUST wziął udział i zaprezentował modernizację swojego modelu przydomowej turbiny wiatrowej.

Image
GUST

Wraz ze wzrostem świadomości odpowiedzialności za środowisko naturalne i zrównoważonego rozwoju energetyka zmienia swój profil, powracając jak się zdaje do korzeni w postaci naturalnych źródeł energii, takich jak wiatr. Młyn wiatrowy, żagiel, pompy napędzane energią wiatru – stanowią przykłady kamieni milowych w historii ludzkości, sięgających do czasów starożytnej Persji, Imperium Rzymskiego czy Średniowiecza. Stosunkowo proste techniki użyte w tych rozwiązaniach były udoskonalane wraz z upływem czasu, tak by zmaksymalizować ich wydajność i dostosować je do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa. Dziś stają się one orężem w walce z zanieczyszczeniami i narzędziem poprawy jakości środowiska i życia . W roku 2015 zainstalowano w Polsce 1,3 GW mocy znamionowej w turbinach wiatrowych, 9,9% bilansu zainstalowanego w tym czasie w całej UE – wartość prześcigniętą tylko przez Niemcy. Tym sposobem wiatr pozostaje najważniejszym Odnawialnym Źródłem Energii na polskim rynku OZE, z 66% udziału. Większość turbin montowanych w Polsce to siłownie o mocy wielu megawatów skupione w farmach wiatrowych. Tymczasem polskie zasoby wietrzności  zdają się odpowiadać filozofii energetyki rozproszonej, w której konsument może sam stać się prosumentem w chwili rozpoczęcia dostarczania energii, np. z małych turbin wiatrowych (ang. Small Wind Turbine – SWT), do sieci. Niestety, SWT dostępne na polski rynku rzadko odpowiadają miejscowym warunkom wietrzności i są zbyt drogie (w przeliczeniu na kWh). Stąd zainteresowanie problemem ze strony Instytutu Maszyn Przepływowych (IMP) i realizacja projektów badawczych mających na celu skonstruowanie polskiej turbiny SWT.

Image
GUST

Dzięki prowadzonym badaniom w ramach budowy małej turbiny wiatrowej, członkowie zespołu na ich podstawie od wielu lat piszą wiele artykułów naukowych, które następnie są prezentowane na międzynarodowych konferencjach naukowych na całym świecie.    Innowacyjny pomysł studentów jest również prezentowany na wielu międzynarodowych tarach na całym świecie.

Praca w projekcie wiąże się nie tylko z zagadnieniami inżynierskimi, ale również z szerzeniem świadomości na temat energii wiatrowej. Od początku swojej dzielności GUST zajmuje się szerzeniem wiedzy dotyczącej energetyki wiatrowej na konferencjach naukowych, różnych wydarzeniach oraz organizując warsztaty dla młodszych pokoleń.

 

Iron Warriors

Image
Irron Warriors

IRON WARRIORS

Grupa młodych, ambitnych studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy robią coś ponadprzeciętnego, a przede wszystkim wykorzystują w praktyce wiedzę zdobywaną na studiach. Drużyna powstała pod koniec 2012 roku i od tego czasu pracuje nad pojazdem, który ma za zadanie przejechać jak najwięcej kilometrów na jednym litrze paliwa.

W ciągu 6 lat zbudowali trzy bolidy i osiągnęliśmy naprawdę wiele m.in.  1. miejsce podczas zawodów Educ Eco we Francji, ustanowiony rekord Polski w jeździe na kropelce wynoszący 837 km/l,  najszybciej rozwijająca się polska drużyna startującą w Eco – maratonach.

"Ciągle dążymy do łamania barier, dlatego aktualnie pracujemy nad modernizacją bolidu w zakresie elektryki i silnika. Dzięki szkoleniom dokształcamy się w zakresie projektowania w wielu programach, które wykorzystujemy do ulepszania naszego bolidu. Naszym pojazdem pragniemy, jako pierwsza drużyna w Polsce przekroczyć granicę 1000 km na jednym litrze paliwa."

Image
Irron Warriors

Eco Arrow 2

Pojazd stworzony od podstaw przez studentów w celu jak najniższego zużycia paliwa. Prace projektowe rozpoczęły się w 2012 roku, obejmowały zaprojektowanie całego pojazdu. Budowa bolidu trwała rok i zakończyła się debiutem pojazdu oraz całego zespołu w 2013 roku na zawodach Shell Eco-marathon w Rotterdamie. Na jednym litrze benzyny pojazd przejechał 150 kilometrów. Była to pierwsza tego typu konstrukcja na Politechnice Łódzkiej.

Eco Arrow 2

Druga generacja pojazdu o minimalnym zużyciu paliwa zaprojektowana i wykonana została w całości przez studentów. Zastąpiła w roku 2014 po całym roku projektowania i budowy pojazd Eco Arrow 1.0. Pierwszy start bolidu Eco Arrow 2.0 przypadł na zawodach Shell Eco-marathon w Rotterdamie. Od tamtego czasu pojazd był udoskonalany. W 2015 roku na zawodach Shell Eco-marathon w Rotterdamie oraz Pisaralla pisimmälle w Nokii wystartowała jego zmodernizowana wersja Eco Arrow 2.1. Warto wspomnieć, że podczas zawodów Pisaralla pisimmälle 2015 w Nokii został pobity rekord Polski w „jeździe na kropelce” z wynikiem 830 km/l. Następnie pojazd przeszedł kolejne modyfikacje i w 2016 jako Eco Arrow 2.2 wziął udział w zawodach Shell Eco-marathon w Le mans, EducEco w Valenciennes, Shell Eco-marathon w Londynie oraz Pisaralla pisimmälle w Nokii. Był to dla zespołu rekordowy rok, ponieważ pierwszy raz w historii wzięli oni udział w aż czterech zawodach w ciągu jednego roku, a także podczas zawodów Pisaralla pisimmälle 2016 w Nokii pobili swój własny rekord Polski z wynikiem 837 km/l paliwa.

Eco Arrow 3

Trzeci już pojazd zbudowany przez studentów miał swoją premierę 12 stycznia 2018 w Łódzkiej Manufakturze. Pierwszy oficjalny start nowego pojazdu Eco Arrow 3.0 przypadł na zawody EducEco 2018 we francuskim Valenciennes. Zespół ukończył je z wynikiem 616 km/l paliwa. I wygrał zawody w kategorii prototypów zasilanych benzyną. Następnie bolid wystartował w zawodach Shell Eco-marathon France 2018 w Paryżu, które ukończył na najwyższym stopniu podium z wynikiem 643 km/l. Będąc najlepszą drużyną w kategorii Prototype Gasoline.

Dane techniczne:
Silnik: Benzynowy czterosuwowy Honda GX35
Prędkość maksymalna: 45 km/h
Koła: 3 (2 przednie skrętne, 1 tylne)
Długość: 280 cm
Szerokość: 60 cm
Wysokość: 50 cm
Waga: 38 kg

Image
Irron Warriors

 

Zespół Lodz Solar Team

Image
Solar

Zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej zdobył tytuł Wicemistrzów Europy  pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną iLumen European Solar Challenge. Wyjątkowa edycja zawodów, zoorganizowane w obliczu odwołania Mistrzostw Świata w Australii, odbyła się na torze Circuit Zolder w dniach 17 – 20 września w Belgii. Zespół Lodz Solar Team wpisał się do historii wyścigów aut solarnych, przejeżdzająć cały dystans wyścigu, 235 okrążeń czyli 945 km bez potrzeby łądowania. Po zaciętej rywalizacji łódzki zespół uległ włoskiej drużynie przegrywając tylko o 1 punkt.

Lodz Solar Team będący aktualnym nieoficialnym Mistrzem Europy wziął udział w kolejnej edycji Mistrzostw Świata Samochodów Solarnych – Bridgestone World Solar Challenge 2019. Pomimo doświadczenia awarii na początkowym etapie rywalizacji zespół ukończył zmagania ze świetnym tytułem drugiego najbardziej praktycznego samochodu solarnego tegorocznej edycji Mistrzostw Świata. Zwieńczeniem tego sukcesu było docenienie ze strony przedstawiciela koncernu TESLA.

Zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej wygrał międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną iLumen European Solar Challenge. Zawody odbyły się na torze Circuit Zolder w dniach 21-23 września 2018 r. w Belgii. Mimo ciągłych opadów deszczu i śliskiej nawierzchni polski samochód okazał się niezawodny i zdecydowanie wyprzedził konkurencję w klasyfikacji ogólnej. Drużyna ścigała się z ponad 20 zespołami z całego świata.

W ostatnim czasie coraz częściej podejmowany jest temat ekologii.. Czas zadać sobie pytanie jak powinniśmy dbać się o naszą planetę. Istnieje wiele sposobów jak możemy ją chronić przed dużymi ilościami odpadów, których ilość rośnie w zastraszającym tempie. Wystarczy mały krok każdego z nas, aby tak wiele zmienić dla Matki Ziemi.

Fani motoryzacji oraz odnawialnych źródeł energii starają się stworzyć pojazdy, które będą przyjazne dla planety. Znajdują różne sposoby umożliwiające zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie zanieczyszczeń. Wykorzystując do tego paliwa alternatywne, kończąc na samochodach napędzanych elektrycznie.

Image
Solar

Tego trudnego zadania podjęli się studenci Politechniki Łódzkiej. Jest to Lodz Solar Team, jedno z najbardziej znanych kół naukowych powstałych w murach naszej uczelni. Zespól tworzą studenci z różnych wydziałów, którzy z pasją tworzą samochody napędzane energią słoneczną. Wszystko zaczęło się od Eagle One, który miał swoją premierę w 2015r. Dwa lata później stworzyli EagleTwo, który swoją piękne nadwozie i wnętrze zawdzięcza współpracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Jednak, aby nazwać go ekologicznym powinien spełniać pewne normy. Między innymi w odpowiedni sposób uzyskiwać energię oraz odpowiednio ja wykorzystywać. Samochody dzięki krzemowym panelom słonecznym, zajmującym ok.6m2, uzyskują moc pozwalającą na przejechanie nawet 1500km. W pojeździe prócz paneli pozyskują energię także w inny sposób. W trakcie podróży nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć warunków pogodowych, a żeby naładować auto z naturalnych źródeł energii musimy liczyć na słońce. Przybywa nam tutaj z pomocą system hamowania regeneracyjnego. To on przywraca część utraconej energii.

Co ciekawe, drugie dzieło Lodz Solar Team jest nie tylko środkiem transportu. Technologia Smart Grid daje możliwość wykorzystania EagleTwo jako przydomowej elektrowni słonecznej. Umożliwia to zasilenie całego domu przy pomocy jednego samochodu.

Ekologia to nie tylko zamiana trującego paliwa na odnawialne źródła energii. W środku bolidu zostały zamontowane maty z ptasich piór. Mają one właściwości wygłuszające oraz termoizolacyjne. W trakcie wyścigów w słonecznej Australii kierowca oraz pasażerowie są chronieni przed bardzo wysoką temperaturą.

Image
Solar

Lodz Solar Team to nie tylko zespół tworzący nowe samochody solarne. To zgrana grupa kreatywnych studentów pragnących poszerzać swoją wiedze. Na każdym kroku starają myśleć przyszłościowo o swoim otoczeniu. Zaczynając od wnętrza i piór, kończąc na konstrukcji zewnętrznej. Mimo, że jeszcze nie wyjechały one na drogi do codziennego użytku, można marzyć o dniu kiedy to dzieło studentów będzie widoczne na polskich, a może i nawet światowych ulicach.

 

Endoskop o wydłużonym zasięgu pomoże w leczeniu układu pokarmowego
Zastawki serca
Grafen - „plaster miodu” technologicznej przyszłości
PŁ dla społeczności