Letnia szkoła MrUD na Politécnico do Porto

Data dodania
Kategorie

Zajęcia prowadziło czterech pracowników naukowo-dydaktycznych z dwóch wydziałów PŁ - Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki oraz MECHANICZNEGO: Dorota Kamińska, Grzegorz Zwoliński, Anna Laska-Leśniewicz i Aleksandra Jastrzębska.

Image

"Empathy is seeing with the eyes of another, listening with the ears of another and feeling with the heart of another"

                                                                                                                                                                                                                                     ALFRED ADLER

Pięć dni intensywnej i kreatywnej pracy, 20 studentów z Polski, Portugalii i Estonii, i wspólny wysiłek podjęty w celu zdefiniowania problemów osób niepełnosprawnych - za nami szkoła letnia zorganizowana przez naukowców z PŁ w Politechnice w Porto (Portugalia) w ramach projektu Mr UD.

Studenci szkoły letniej w Porto (19-23 września), mieli okazję uczestniczyć w dwóch warsztatach dotyczących dostępności i projektowania uniwersalnego. 

W pierwszej części szkoły letniej w Porto studenci wzięli udział w intensywnych warsztatach z zakresu empatii i immersji. - Głównym celem było uświadomienie przyszłym inżynierom i projektantom, jak ważna jest empatia w procesie projektowania. Studenci z różnych części Europy mieli okazję zanurzyć się w codzienne sytuacje osób ze specjalnymi potrzebami. Testowali m.in. specjalną kamizelkę symulującą ciążowy brzuch, kombinezon geriatryczny imitujący niektóre problemy osób starszych oraz poruszanie się na wózku inwalidzkim po przestrzeniach publicznych. Dodatkowo, międzynarodowe zespoły opracowywały własny plan doświadczenia immersyjnego, które pozwoliłoby w największym możliwym zakresie odwzorować problemy i wyzwania wybranej grupy osób. Powstałe pomysły dotyczyły osób z demencją, ze spektrum autyzmu, niewidomych, seniorów oraz osób cierpiących na różne fobie. Aby lepiej „wejść w buty” takich osób część zespołów zdecydowało się na wykorzystanie nowoczesnych technologii immersyjnych, w tym wirtualnej rzeczywistości - wyjaśnia dr inż. Anna Laska-Leśniewicz z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych PŁ.

Druga część warsztatów była poświęcona intensywnemu testowaniu wstępnie opracowanych aplikacji VR. Dzięki zastosowaniu wysoko immersyjnego środowiska aplikacji, studenci mogli się wcielić w rolę osób z wybranymi niepełnosprawnościami. Wśród nich były różnego rodzaju ograniczania o charakterze mentalnym, dysfunkcjami wizualnymi oraz motorycznymi, związanymi z koniecznością korzystania z wózka inwalidzkiego, byciem osobą w podeszłym wieku lub zaawansowanej ciąży.

 Procedury testowania wykorzystywały narzędzia subiektywnej oceny porównawczej użytkowników, obserwację ekspercką, jak i dyskusje zespołowe. Testy dały odpowiedź, które z przyjętych scenariuszy są najbardziej efektywne dla osiągnięcia celu zwiększenia empatii nabytej użytkowników opracowywanych narzędzi edukacyjnych, a które należy poddać pewnym modyfikacjom. Ponadto, użyte aplikacje zostały poddane standardowym testom użyteczności, umożliwiającymi osiągnięcie wysokiej jakości produktów finalnych - mówi dr inż. Dorota Kamińska z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych PŁ, koordynatorka projektu.

Mr UD to projekt finansowany przez Erasmus+, a jego głównym celem jest zwiększenia kompetencji przyszłych inżynierów, pedagogów i projektantów poprzez przekazanie im zestawu praktycznych narzędzi edukacyjnych opartych na rzeczywistości mieszanej (MR), aby lepiej zrozumieć różne potrzeby dostępności na podstawie doświadczenia. Więcej o projekcie mrud.p.lodz.pl.

Źródło - https://p.lodz.pl/uczelnia/aktualnosci/aby-lepiej-wejsc-w-buty-osob-z-n…

Strona dziala - zabbix